Het is zeker! :) - Reisverslag uit Marburg, Duitsland van Linda Wauben - WaarBenJij.nu Het is zeker! :) - Reisverslag uit Marburg, Duitsland van Linda Wauben - WaarBenJij.nu

Het is zeker! :)

Door: Linda Wauben

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 April 2014 | Duitsland, Marburg

Het is alweer even geleden dat ik iets op waarbenjij.nu heb geplaatst. Ik heb het hier erg druk, maar erg leuk in Marburg. Ik zal jullie niet vervelen met een langdradig verhaal over mijn afgelopen drie weken.

De introductielessen zijn alweer voorbij en het 'echte leren' is begonnen. Nadat ik in week één, toen lieve Bram hier was en een geweldige huisman heeft gespeeld, ongeveer 14 lessen heb bezocht, heb ik tot nu weten terug te brengen naar 6 lessen per week. Ik heb een lang weekend en heb maximaal twee lessen per dag(klinkt luxe of niet?). De lessen lopen uiteen van grammatica, tot landeskunde, tot leerstrategien, tot het ontwikkelen van lessen. Het is een afwisselend en leuk programma!

Het is nog moeilijk om in de lessen in het Duits antwoord te geven, omdat de duisters hier natuurlijk op een veel hoger niveau spreken en soms woorden gebruiken waar ik nog nooit van heb gehoord. Ook duurt het vertalen op dit moment nog wat langer en tegen die tijd is het antwoord al lang gegeven. Gedurende de lessen is het de uitdaging om te luisteren, te schrijven en toch actief mee te doen. Ik heb al gehoord van de buitenlanders die hier wonen dat dit na verloop van tijd steeds beter gaat.

Na de lessen ben ik vaak te vinden aan de Lahn of spreek ik met vrienden & vriendinnen in de kroeg/in het restaurant of bij iemand thuis af. Ik heb gedurende de introductieweek veel mensen leren kennen en leer ook steeds meer Duitse studenten kennen, wat erg leuk is!

Mijn huishouden is soms heel geordend en soms een zooitje. Het koken gaat steeds iets beter, zeker nu ik van thuis de KNORR-pakken heb gekregen, die precies beschrijven wat je moet doen :) Poetsen en wassen blijft plannen, maar ik kan niet tegen viezigheid(zoals vele van jullie weten), dus het poetsen gebeurt wel.

De titel van dit verhaal is: HET IS ZEKER! Wat is zeker? Sinds gisteren is het zeker dat ik nog een semester in Duitsland ga blijven. Ik ga hier mijn minor doen en zal dus pas volgend jaar in februari terug zijn. Het papierwerk wordt nu in gang gezet en ik ga alvast wennen aan het idee dat ik hier nog wel even woon. Ik heb er erg veel zin in en weet zeker dat ik nog heel veel ga leren hier!! :D

Ik heb al wat leuke kaartjes van lieve mensen gekregen en ben altijd heel blij als ik er weer één in mijn brievenbus vind. Kaartjes en foto's zijn heel welkom! Ik heb al een lekkere gekke foto van lieve Romy gekregen en nog meer gekke/leuke foto's zijn welkom! Ik heb hier een mooie map waar ik ze in hang.

Komende donderdag ga ik een aantal dagen naar Mesenich, naar Bram, en ga ik daar even genieten van de rust en mijn vrije dagen.

Mijn blog ga ik beter bijhouden, zodat jullie op de hoogte gehouden worden van mijn gebeurtenissen en het verloop van deze geweldige ervaring.

Heel veel liefs,
Linda

p.s. Mocht je mijn adres/ Duitse telefoonnummer willen, stuur even een mailtje naar mij of een berichtje/mailtje naar mama.

  • 28 April 2014 - 23:10

    Mama:

    Hallo lieve meid

    Bedankt voor je gezellig verslag. Fijn dat je weer iets geschreven hebt, want een aantal mensen hebben al gevraagd hoe het met je is. Nu hebben ze het verhaal uit eerste hand. De foto's geven een goed beeld van waar je nu bent. Vooral de laatste,met dat bier.....!!!
    Geniet maar van de tijd daar en ook van het komend weekend.
    Heel veel liefs.
    xxx
    Mama

    P.S. De pakken Knorr staan alweer klaar

  • 28 April 2014 - 23:44

    Christien:

    Linda, leuk om weer wat te lezen over je ervaringen....ook al hoor ik regelmatig van het thuisfront hoe je het daar stelt. Het gaat je goed daar dat is duidelijk en je blijft nog langer!!! Ik vind het stoer van je!!! Je verzoek wat foto's betreft....let op je brievenbus. ;-) Lieve groet, Christien

  • 29 April 2014 - 00:56

    Nicolette:

    Wat fantastisch dat het zo goed met je gaat.
    Oh die nieuwe woorden leer je zo hoor.
    Je hoort de hele dag toch niets anders dan Duits om je heen.
    We zullen je wel missen hoor op de karate, want tot februari is wel heel lang, maar de tijd gaat ook snel.
    Dat komt goed dus.

    Hier hebben we lekker 2 weekjes vakantie, dus kunnen Gerard en ik Spaans gaan oefenen in Barcelona.
    We vertoeven 3 dagen met de familie aan de kust en nog 2 dagen samen in Barcelona.
    De weersvoorspellingen zijn goed, dus we verheugen ons enorm.

    Nou meid tot de volgende update maar weer.

    Groetjes,
    Nicolette

    Ps. Super goed te lezen nu!

  • 29 April 2014 - 10:08

    Hennie En Joop Van Tongeren:

    Hoi Linda,

    Tja, ook ik heb al naar jouw ouders gebeld, omdat we maar niets op je blog zagen ..., maar gelukkig staat er een positief verslag en geniet je van je tijd daar.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat het Duits praten steeds beter zal gaan (en dan praat ik uit ervaring m.b.t. het Frans ;-). Als je de hele dag niets anders hoort, leer je het vanzelf.

    Joop en ik wensen je veel plezier in Mesenich. Doe je de groeten aan Bram?

    Liefs,
    Hennie en Joop

    P.s. Ook wij hebben je adres niet; laat je dat ons even weten?

  • 02 Mei 2014 - 17:21

    Susan & Bertus:

    Dag lieve Linda,

    Wat ontzettend fijn om te lezen dat het je zo naar de zin hebt in der Heimat. Volgens mij heb je een leuk en gezellig clubje medestudenten, als ik de foto's zo zie. Ik hoorde van Bram ook al dat het heel erg goed moet je gaat! Super hoor en wat het Duits praten betreft, dat gaat je zeker lukken, zonder twijfel, je bent een doorzetter :-)
    Doe je Brammetje de groeten en geef hem een lekkere pakkerd namens ons en geniet van je korte vakantie in Mesenich!!!!

    Hartelijke groeten en liefs vanuit de Achterhoek

  • 03 Mei 2014 - 14:28

    Vera & Jack:

    Hoi Linda,

    Leuk om je verslag te lezen & heel fijn om te lezen dat je al helemaal gesetteld bent en het naar je zin hebt in Marburg. De foto's zien er super gezellig uit.

    Geniet ervan en succes met je studie

    Greetz van ons allemaal ( Vera & family)


  • 03 Mei 2014 - 23:01

    Carina En Iris:

    Hoi Linda,
    Weer leuk je verhaal te kunnen volgen in Marburg en de beelden daarbij ook gepresenteerd te krijgen. Mooie beslissing dat je nog een extra semester in Duitsland blijft. Wij wensen je veel plezier en wijsheid toe.
    Bredase groeten Iris en Carina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Mijn grote reis naar ons mooie buurland gaat bijna beginnen. Ik ga vier maanden in Marburg aan de Philpips Universität Marburg studeren. Om jullie op de hoogte te houden van de dingen die ik meemaak, heb ik deze blog aangemaakt. Ik ga proberen iedere week een stukje te schrijven en ontvang graag reacties van jullie. Liefs, Linda

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 7633

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: